PROSTOR PISANJA
U nastavnoj godini 2024./2025. učenici petoga i sedmoga razreda osnovne škole te učenici četvrtoga razreda srednje škole istraživali su fenomen prostora. Idejni začetnik projekta je Sandra Maletić. Za osnovnu školu ideju je razradila učiteljica Ivana Bilić, a za srednju školu nastavnica Sandra Maletić. Za osnovnu školu pod temom Od povijesti pisanja do tik toka i whatsApa!, a za srednju školu pod temom Prostor pisanja: od dlijeta do prsta učenici su istraživali fenomen prostora i prostora pisanja. Svoje uratke predstavili su na nastavi Hrvatskog jezika, na panoima u učionicama i u holu škole.
Učenici četvrtog razreda srednje škole istraživali su fenomen prostora i vrste prostora te prostora pisanja, primjerice unutrašnji i vanjski, javni i privatni, osobni (emocionalni, kreativni) i društveni. Na temelju rezultata osmislili su anketni obrazac koji su proveli među učenicima škole i poznanicima izvan škole. Nakon toga pristupili su istraživanju prostora pisanja u povijesti jezika s naglaskom na Bašćansku ploču sa sadržajne i izrazne razine. Tim su se rezultatima služili u daljnjem istraživanju koje se odnosilo na pravopisna pravila i medijsku poruku. Da bi usporedili prostor pisanja Baščanske ploče i suvremenih medija sa stajališta pravopisne norme i medijskoga teksta, učenici su pratili prostor pisanja na svojim pametnim telefonima uz vlastiti odabir prostora (aplikacije). U njemu su analizirali primljene medijske poruke, posebice pravopisne znakove. Te su im spoznaje omogućile daljnje istraživanje koje se odnosilo na podjelu glasova u hrvatskom standardnom jeziku – istraživali su na koji se način različite podjele glasova mogu lakše zapamtiti i odabirali onu podjelu glasova koju smatraju da bi učenici prvih razreda osnovne škole trebali upoznati na početku upoznavanja s pisanjem slova.
Učenici 5. i 7. razreda istraživali su prostor i različite tehnike pisanja kao i pisma te na različitim prostorima ostvarivali svoje zadatke. Svoje uratke izložili su na panoima u učionicama i u holu škole. Pisali su glagoljicom na kravati i tako obilježili Svjetski dan kravate. Učenici 5. razreda imali su radionicu Glagoljpis kravate. U obradi djela za cjelovito čitanje učenici su koristili različit prostor pisanja (tortu, majicu…) i tako izrazili svoju kreativnost što im je donijelo više motivacije u ostvarenju postavljenog zadatka. U obilježavanju Dana planeta Zemlje učenici su ispisivali i oslikavali ekoporuke na platnenim vrećicama i time istražili prostor pisanja. Učenici su se koristili tehnikom penganja jaja kao način pisanja te sudjelovali na radionici u Etnografskom muzeju u Zagrebu. Utjecaj zvuka, slike i pisma na prostor pisanja istražili su posjetom HRT-u. Sudjelovali su na međunarodnom projektu Vjetar mira pišući na posebnoj podlozi svoje poruke mira.
Budući da se radi o pilot-projektu, učiteljica Ivana Bilić i nastavnica Sandra Maletić planiraju nastaviti sljedeće nastavne godine 2025./2026. s provedbom projekta Prostor pisanja koji će prema potrebi modificirati na temelju iskustva i spoznaja do kojih su došle tijekom provedbe projekta u nastavnoj godini 2024./2025.
Sandra Maletić

