Treći dan našeg Erasmus+ job shadowinga započeo je u toploj i poticajnoj atmosferi Institut Maria Rubies, jednoj od srednjih škola u Lleidi koja već godinama aktivno sudjeluje u Erasmus+ projektima, a odnedavno i u eTwinning suradnji. Škola, smještena na mirnoj lokaciji s pogledom na rijeku Segre, odiše sigurnošću, uključivošću i energijom – vrijednostima koje se osjete u svakom kutku.
Učenici su nas proveli kroz školu i predstavili nam njezin prostor: učionice, laboratorije, sportsku dvoranu, igralište i kantinu. Ono što nas je posebno dojmilo jest sustav sigurnosti – cijeli kampus je pod nadzorom kamera, što učenicima pruža osjećaj zaštite i kontrole. No, sigurnost u ovoj školi nije samo tehnička – ona je i emocionalna i pedagoška.
Školski sustav u Španjolskoj: struktura i fleksibilnost
Učenici su nam objasnili osnovnu strukturu obrazovanja u Kataloniji. Obavezno obrazovanje traje do 16. godine i naziva se ESO (Educación Secundaria Obligatoria). Učenici u dobi od 12 do 16 godina prolaze kroz četiri razreda (ESO 1 do ESO 4), a nakon toga, ako žele nastaviti obrazovanje, upisuju Bachillerato (1º i 2º), koji traje dvije godine i završava oko 18. godine života.
Tijekom ESO razreda učenici imaju obvezne predmete poput španjolskog jezika, katalonskog, matematike, prirodoslovlja, povijesti, tjelesne kulture i stranih jezika (najčešće engleskog, ponekad i francuskog ili njemačkog). Uz to, biraju izborne predmete pomoću sustava orientación, odnosno savjetovanja sa stručnim službama, roditeljima i učiteljima, pri čemu se vodi računa o interesima i sposobnostima svakog učenika.
U Institut Maria Rubies učenici biraju i fakultativne predmete, a među njima se ističe i vrlo zanimljiv izbor – Duatlon. Ovaj predmet u 3. ESO (za učenike od 14 godina) vodi energična nastavnica Pilar Suñen, a kombinira trčanje i biciklizam kao pripremu za dvije utrke – jednu školsku i jednu regionalnu. I mi smo se pridružile treningu – istrčale smo 6 kilometara uz rijeku Segre, uživajući u prekrasnom krajoliku i entuzijazmu učenika.
Uključivanje, discipline i podrška
Posebno nas se dojmio rad s novopridošlim učenicima – imigrantima, koji u školi pohađaju tzv. “newcomers class”. U toj nastavi uče katalonski i španjolski jezik, upoznaju se s kulturom i pravilima ponašanja u školi, a također sudjeluju u redovnim predmetima u skladu sa svojim mogućnostima.
Pedagoški sustav škole temelji se na sustavu kaznenih bodova. Neprihvatljivo ponašanje kategorizira se kao lakše ili teže – za lakše se dobiva 1 kazneni bod, a za teže 3. Kad učenik skupi 9 bodova, dobiva tjedan dana suspenzije. Tijekom suspenzije dobiva materijale od nastavnika koje mora obraditi kod kuće. Ako učenik tri puta bude suspendiran, nastavničko vijeće može donijeti odluku o isključenju iz škole. Sustav je jasan i transparentan, ali i usmjeren na obrazovanje i preodgoj, ne samo kaznu.
Nastava, raspored i radni uvjeti nastavnika
Nastava se organizira u trimestrima, a školska godina traje od sredine rujna do kraja lipnja. Nastavni sat traje 55 minuta, a učenici imaju prosječno 6 sati dnevno, odnosno oko 30 sati tjedno. Tijekom dana imaju dva veća odmora, 20 minuta nakon drugog sata tijekom kojeg idu na doručak, igralište i toalet te 25 minuta nakon četvrtog sata tijekom kojeg idu na ručak, igralište gdje imaju brojne aktivnosti s nastavnicima tjelesnog.
Učiteljice su nam objasnile i kako trudne nastavnice imaju pravo na porodiljni dopust koji može trajati do svega 16 tjedana uz mogućnost produženja u slučaju komplikacija. Također, škola potiče međupredmetnu suradnju – učenici rade projekte koji povezuju, primjerice, glazbu, povijest i likovnu kulturu, a sve pomoću Canva programa, koji naglasak stavlja na kreativnost i interdisciplinarnost.
Inovativne metode – gamifikacija i eTwinning
Jedan od najzanimljivijih sati bio je eTwinning, gdje su učenici zajedno s nastavnicima izrađivali kvizove i društvene igre o europskoj kulturi. Naravno, uz naše nastavnice, i Hrvatska je tu našla svoje mjesto – učenici su naučili više o našoj kulturi, ljepotama zemlje, ali i Luki Modriću, kojeg svi Španjolci iznimno cijene te o Nikoli Tesli, koji je izazvao veliko zanimanje kod učenika.
Učenici su svoje znanje predstavljali putem plakata, prezentacija i igara.
Primjeri gamifikacije, odnosno korištenja elemenata igre u nastavi, bili su prisutni u gotovo svakom predmetu. Time se potiče sudjelovanje, timski rad i kreativnost – vrijednosti koje Institut Maria Rubies njeguje kao temelj svog obrazovnog pristupa.
Na kraju dana osjetile smo koliko je ova škola dinamična, strukturirana i topla zajednica. Već se veselimo sljedećem danu, kada ćemo predstaviti Srednju školu Koprivnica i pokazati našim kolegama kako i mi njegujemo obrazovanje, kreativnost i suradnju.
Natalija Tomac Kelek, prof.



