Četvrti dan boravka u Institutu Maria Rubies u Lleidi nastavnice Ivana Gregurina i Natalija Tomac Kelek započele su na satu engleskog jezika s učenicima 2nd ESO A razreda (13 godina), kojeg vodi nastavnica Montse Oto. Tema sata bila je planiranje praznika, a učenici su s velikim zanimanjem raspravljali o svojim željama vezanim uz putovanje u Italiju i Hrvatsku. Spominjali su ukusnu talijansku kuhinju – pizzu, lazanje, špagete, te posjet Rimu, Siciliji, Milanu i Torinu, uključujući i nogometne utakmice. S druge strane, Hrvatska ih je osvojila svojim prirodnim ljepotama, povijesnim gradovima i otocima, a nisu zaboravili spomenuti ni poznate hrvatske nogometne klubove – Dinamo i Hajduk.
U drugom dijelu sata učenici su predstavili projekt “Community Action Project” – međunarodnu inicijativu u kojoj Institut Maria Rubies sudjeluje zajedno s partnerskim školama iz Italije, Portugala, Litve i Nizozemske. Cilj projekta je razvoj ekološke svijesti i poticanje građanskog aktivizma kod mladih kroz konkretne i korisne akcije u lokalnoj zajednici. Učenici, radeći u timovima, prepoznaju problem u svojoj okolini, osmišljavaju rješenje te ga provode i prezentiraju.
Jedna od aktivnosti bila je reciklaža otpada i izrada korisnih predmeta – učenici su pokazali zavidnu razinu kreativnosti izrađujući teglice za cvijeće od plastičnih boca, božićne jelke od recikliranih materijala, mini stolne igre i makete sportskih terena. Svoje radove fotografiraju i objavljuju na zajedničkoj platformi gdje ih mogu vidjeti i komentirati učenici iz ostalih partnerskih škola, čime se potiče suradnja i razmjena ideja među mladima diljem Europe.
U školi je u potpunosti digitaliziran nastavni proces – svaki učenik koristi vlastiti laptop, a sav nastavni materijal prikupljaju u organiziranim registratorima umjesto uobičajenih udžbenika i radnih bilježnica.
Nakon toga, nastavnice su prisustvovale satu za novopridošle učenike, koje vodi nastavnik Jordi Fernández. Riječ je o učenicima koji su nedavno stigli u Španjolsku i ne govore španjolski niti katalonski. Nastava za njih počinje s osnovama jezika i komunikacije, kako bi se lakše integrirali u svakodnevni školski život, a potom nastavljaju s učenjem gramatike i jezika u širem kontekstu.
Veliko iznenađenje bio je susret s novinarskim timom škole, kojeg u potpunosti čine učenici. Sami su osmislili i izradili opremu za snimanje vijesti – uključujući rasvjetu i green screen. Svaki član tima ima svoju funkciju – od redatelja i scenografa do montažera zvuka i slike. Ova aktivnost omogućava učenicima da razvijaju tehničke i komunikacijske vještine kroz medijsku produkciju.
Uslijedio je sat robotike, gdje učenici pod mentorstvom nastavnika programiraju jednostavne računalne igre, učeći pritom logiku i osnove programiranja.
Posebno dojmljiv bio je predmet “Green garden”, koji spaja biologiju, ekologiju i odgovorno ponašanje prema okolišu. Učenici nižih razreda aktivno sudjeluju u sadnji i njezi školskog vrta. Sve faze bilježe putem digitalne platforme “Book Creator” gdje izrađuju dnevnik sadnje, dodaju fotografije i opise, a plodove nose kući kako bi ih njihovi roditelji mogli iskoristiti u pripremi jela.
Nastavnice su predstavile i projekt “Ekosljez” Srednje škole Koprivnica, koji je izazvao velik interes kod domaćina. Nastavnici su izrazili želju za suradnjom i razmjenu iskustava u području ekoloških projekata i održivog razvoja.
Školaki dio dana je završio sportskim duhom – posjetom satu Tjelesne i zdravstvene kulture, koji se odvijao na nogometnom terenu udaljenom dva kilometra od škole. Nastava je bila posebno zanimljiva jer su je vodili sami učenici, koji su preuzeli ulogu nastavnika te osmislili i proveli cijeli sat za ocjenu – od zagrijavanja do tehničkih vježbi iz nogometa, a nastavnice su ih upoznale s još jednim Hrvatskim nogometnim klubom koji danas igra važnu utakmicu – Hrvatskog nogometnog finala kupa, Slaven Belupom, te su snimili zajednički video da izraze podršku našem klubu.
Institut Maria Rubies sportsku nastavu provodi u suradnji s različitim sportskim ustanovama grada Lleide, uključujući aktivnosti poput plivanja, kajakaštva, biciklizma, padela, fitnessa i baseballa.
Kao kruna dana uslijedio je posjet Tarragoni, gdje su se svi sudionici Erasmus+ projekta zajedno uputili kako bi upoznali jedan od najvažnijih povijesnih gradova Katalonije. Tarragona, smještena na obali Sredozemnog mora, poznata je po svom iznimno dobro očuvanom rimskom amfiteatru, gdje su se nekad održavale gladijatorske borbe. U samom središtu grada dominira impresivna katedrala iz 12. stoljeća, koja spaja romaničku i gotičku arhitekturu. Poseban dojam ostavlja i spomenik “Tarragona als castellers”, posvećen tradicionalnoj katalonskoj praksi ljudskih kula (castells), koji simbolizira snagu zajedništva i timskog duha – vrijednosti koje su bliske i Erasmus+ projektu.
Sudionici su imali priliku i kušati tradicionalno španjolsko jelo – paellu, šaroliko jelo od riže koje se najčešće priprema s morskim plodovima, piletinom, povrćem i začinima poput šafrana. Za mnoge je to bio prvi susret s ovim jelom koje savršeno dočarava mediteranski duh i bogatu kulinarsku tradiciju Španjolske.
Dan je završio u vedrom i prijateljskom tonu, uz doživljaje koji će ostati u trajnom sjećanju svim sudionicima projekta.
Natalija Tomac Kelek, prof.



