Peti dan Erasmus+ job shadowinga u gradu Lleidi, u Institutu Maria Rubies, nastavnice su započele nezaboravnim posjetom kabinetu za nastavu astronomije. Ova škola posjeduje vlastitu zvjezdarnicu, smještenu iznad same učionice, do koje se dolazi spiralnim stepenicama. Učenik završnog razreda, član školske astronomske grupe, proveo nas je kroz opremu – uključujući teleskop koji se rotira 360 stupnjeva – i demonstrirao kako se uz pomoć zatamnjenih leća može promatrati Sunce. Posebno nas je zaintrigirala njegova tema završnog rada o egzoplanetima – planetima izvan našeg Sunčevog sustava – koje istražuje koristeći metode poput promjene sjaja zvijezda i spektroskopske analize. Pokazao je koliko motivirani i znanstveno znatiželjni mogu biti srednjoškolci kad im se pruži prava podrška i resursi.
Sljedeća točka programa bio je sat posvećen borbi protiv nasilja u školama pod nazivom #aquiproubullying. Riječ je o sveobuhvatnom programu prevencije fizičkog i psihičkog nasilja, koji podjednako uključuje učenike, nastavnike i roditelje. Poseban je naglasak na učenicima koji preuzimaju ulogu “guaita” – “promatrača” koji anonimno prijavljuju situacije nasilja i pritom pomažu u njihovoj prevenciji. Dvoje učenika u civilu i dvoje u prepoznatljivoj odori svakodnevno patroliraju hodnicima, osobito tijekom odmora. Nakon prijave slijedi proces medijacije – razgovora između sudionika u sukobu, vođenog od strane školovanih učenika medijatora, gdje je glavni cilj postizanje međusobnog razumijevanja i rješenja. Takav sustav, široko rasprostranjen po školama u Kataloniji, osnažuje učenike da aktivno sudjeluju u kreiranju sigurnog školskog okruženja, ali i virtualnog.
U nastavku dana, uslijedio je sat Tjelesne i zdravstvene kulture na kojem su nastavnice sudjelovale u aktivnosti akrodance – spoju plesa i akrobatike. Učenici su u grupama uvježbavali i izvodili koreografije koje uključuju pet akrobatskih formacija u trajanju od po tri sekunde, uz glazbenu podlogu po vlastitom izboru. Ova kreativna i dinamična aktivnost potaknula je ideje kako i u našim školama obogatiti nastavu TZK-a i potaknuti timski duh, ravnotežu i izražavanje kroz pokret.
Dan je zaključen prezentacijom zemalja i škola sudionika. Naše nastavnice predstavile su Hrvatski školski sustav, Srednju školu Koprivnica, razne projekte, školske priredbe i Dan škole. Sudionici su s velikim interesom slušali o hrvatskom obrazovnom modelu, a susret je rezultirao i novim mogućnostima za buduću suradnju – nastavnici iz škola u Torinu i Rivoliju (Italija) te iz Instituta Maria Rubies pozvali su naše nastavnice na daljnju suradnju i razmjenu, izrazivši želju da s učenicima posjete Koprivnicu ili zajedno razvijaju nove Erasmus+ projekte.
Peti dan bio je ujedno i završni dan ovog intenzivnog i inspirativnog Erasmus+ iskustva. Projekt je nastavnicama pružio uvid u drukčiji pristup učenju i poučavanju s naglasakom na izborima i interesima učenika, kao i vrijedne primjere dobre prakse koje će rado prenijeti u svoju sredinu.
Na povratku kući, iskoristile su priliku i za kratki večernji posjet čarobnoj Gironi, mjesta iz kojeg su putovale kući. Grad je upravo tih dana slavio 70. obljetnicu izložbe “Temps de flors”, jedne od najvećih svjetskih izložbi cvjetnih instalacija. Cijeli grad bio je preplavljen umjetničkim aranžmanima od cvijeća, a poseban dojam ostavila je Židovska četvrt (El Call) – labirint uskih, kamenih ulica, čiji je povijesni ambijent dodatno istaknut raskošnim cvjetnim dekoracijama.
Šetnja se nastavila do Eiffelovog mosta (Pont de les Peixateries Velles) – crvenog metalnog mosta, posebno uređenog za izložbu u dekoraciju žute boje u kombinaciji s mimozama, koji je projektirao sam Gustave Eiffel nekoliko godina prije pariškog torbja. S mosta se pruža pogled na šarene fasade kuća uz rijeku Onyar, koje su postale zaštitni znak Girone.
Bio je to dostojanstven završetak tjedna ispunjenog učenjem, suradnjom i kulturnim otkrićima – i neprocjenjiv podsjetnik koliko obrazovanje i ljepota mogu obogatiti i profesionalni i osobni život.
Natalija Tomac Kelek, prof.





